Tuesday, 2 Mars 2010

"Högt uppe på Berget"

Tryggare kan ingen vara!
Först vid femtiden på morgonen vaknade vi av kyrkklockorna. När de slog åtta, steg jag upp och tog en promenad i gammal Nazaré, uppe på berget och tog en närmare titt på spårvagnen. Vi har aldrig varit i Lissabon men jag antar att detta är en mindre kopia av spårvagnstrafiken i Lissabon. Jag har stor vana av spårvagnar i min födelsestad men där kör de som bekant, väldigt horisontellt. Den här lutar ca. 45 grader och den är mycket charmigt, liksom hela den lilla staden. Jag går runt på torget och i gränderna och dras till utsiktsplatsen igen som är helt fantastiskt. Vid kanten av berget bildar husen en gata och endast en meterhög stenmur skiljer till stupet ca. 100 m. rakt ner. Det räcker att stå intill muren så känns illningar i knävecken. Just när jag står och beundrar utsikten stannar en buss på torget och ut springer ca. femtio Japaner, fram till utsiktsplatsen. Hälften så många kameror blixtrar i ca. fem minuter varefter hela gruppen går mot kyrkan, försvinner däri, kommer ut igen, springer runt på torget några minuter och sedan börjar alla dra sig mot bussen igen som åker iväg. Det hela är över på högst 20 minuter. Är det så man bekantar sig med charmiga Nazaré? Högst respektlöst! Den lilla staden är värt mer tid än så. Efter att även ha sett  strandpromenaden och den något nyare delen av staden, skulle vi mycket väl kunnat vistas här i minst en vecka. Vid södra änden av strandpromenaden hittade vi en fin ställplats för ett tiotal husbilar.

Efter frukosten tog vi även en promenad mot fyrtornet och hittade en vacker ställplats i gruset utefter vägen som visserligen lutade något, men den nedre delen var plan.
GPS: N39°36'17.21" W9°4'43.84"
Inte för att vi är missnöjda med nattens trygga ställplats men här kunde vi ha stått med en fantastisk utsikt över havet och utan klockringningar men då hade vi å andra sidan inte kommit iväg förrän vid lunchtid. TomTom var programerat mot Peniche men vi brydde oss inte och stängde av den. Vi åkte den minsta kustvägen istället och kom genom många trevliga små byar och ytterligare en pärla, São Martinho do Porto. Solen hade svårt att tränga fram idag, trots idoga försök och efter att vi kört in i, och runt Peniche, gav den vika och regnet strilade ner igen. Peniche har ingen charm, stället är rent av tråkig och restaurangmaten för dyr. Efter middan åkte vi fort därifrån och sökte vår lycka vid Baleal fem minuter norrut. Här fann vi en ställplats vid havet med tillgång till vatten och toaletter. Förutom vi står här en Portugis, en Fransman och två Tyska husbilar. I morgon tar vi nog motorvägen till  Porto Covo och lämnar Lissabon till höger och vänster, storstäder har vi sett nog av och inget går upp mot Amsterdam ändå. ”Ursäkta oss Lissabon, vi kommer en annan gång!”
Baleal/Peniche,
JvH     GPS: N39°22'23.02" W9°20'10.75"